Optimizing Service Quality through SOP Implementation: Case Study of Motor Vehicle Tax Administration at Samsat Mamasa
Abstract
This study aims to explore the implementation of Standard Operating Procedures (SOP) in the motor vehicle tax administration service at Samsat Mamasa, focusing on operational efficiency, customer satisfaction, and regulatory compliance. The research employed a qualitative approach involving in-depth interviews and observations of service processes at Samsat Mamasa. The findings indicate that the implementation of SOP at Samsat Mamasa has shown commitment to consistency and accuracy in service delivery, although it faces challenges related to operational efficiency due to inadequate network infrastructure.
References
Aqsa, M., Risal, M., & Nur, R. (2021). Total Quality Management and Service Quality on Customer Satisfaction in Public Services. Pinisi Discretion Review, 4(2).
Ardiyanti, N. P. M., & Supadmi, N. L. (2020). Pengaruh Pengetahuan Perpajakan, Sosialisasi Perpajakan, dan Penerapan Layanan SAMSAT Keliling pada Kepatuhan Wajib Pajak. E-Jurnal Akuntansi, 30(8). https://doi.org/10.24843/eja.2020.v30.i08.p02
Gusti Surya Aditya, I., & Nyoman Kusuma Adnyana Mahaputra, I. (2021). Pengaruh Kesadaran, Sanksi, Samsat Drive Thru, Pelayanan Fiskus, Dan E-Samsat Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. Universitas Mahasaraswati Denpasar, 2020(April).
Harseno, R. M. (2017). Kebijakan Deregulasi dan Debirokratisasi Regulasi Ekonomi Kemaritiman sebagai Katalisator Nawacita Indonesia Poros Maritim Dunia. Gema Keadilan, 4(1). https://doi.org/10.14710/gk.2017.3773
Ketut, R. N. (2021). Strategi Peningkatan Publik Pelayanan. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(1).
Pitaloka, A. D., Radjikan, & Hartono, S. (2022). Implementasi Collaborative Governance Dalam Upaya Pencegahan Penyebaran Covid-19 Di Kelurahan Kertajaya Kecamatan Gubeng Kota Surabaya. Seminar Nasional Hasil Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1).
Purna, Z. A., & Didin, D. (2022). Birokrasi dalam Ekosistem Politik. Masihkah Birokrasi Menjadi Artikulator Pilihan Publik? Jurnal Arajang, 5(1). https://doi.org/10.31605/arajang.v5i1.2731
Sabtohadi, J., Mulyanto, Setiawan, A., Kartika Dewi, M., & Ariani, R. (2021). Pengaruh Sanksi Administrasi, Tingkat Pendapatan, Kesadaran Wajib Pajak, Sistem Samsat Drive Thru, Program E-Samsat dan Samsat Keliling Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor Pada Kantor Samsat Pati. Jurnal Gerbang Etam Balitbangda Kab. Kukar, 15(2).
Sani, A. (2020). Standar Operational Procedures (SOP) sebagai Kunci Pembenahan Masalah dalam Mekanisme Pelaksanaan Program Pendampingan Ekspor. Jurnal Kewidyaiswaraan, 5(1). https://doi.org/10.56971/jwi.v5i1.44
Soviana Putri, D., & Nurhadi. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Pelayanan Publik Pada Era New Normal Di Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Kabupaten Gunungkidul. Jurnal Enersia Publika, 5(1).
Syahrul, M., & Nasution, W. (2022). Kualitas Pelayanan Publik Di Kantor Kelurahan Desa Sidorame Medan Perjuangan. AS-SIYASAH: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7(1). https://doi.org/10.31602/as.v7i1.6304
Wardani, D. K. (2020). Pengaruh Program E-Samsat terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor Dengan Kepuasan Kualitas Pelayanan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Samsat Daerah Istimewa Yogyakarta). Akmenika: Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 15(2). https://doi.org/10.31316/akmenika.v15i2.999



